Nyrup tager en ny periode i Europa


Den tidligere statsminister har både lysten, og energien til en ny tørn i Europa-Parlamentet, siger han. Formandsposten hos De Europæiske Socialdemokrater ønsker han også at bevare.
Når der i 2009 igen skal være valg til Europa-Parlamentet, genopstiller tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen.
');
//-->
// Visual basic helper required to detect Flash Player ActiveX control version information
Function VBGetSwfVer(i)
on error resume next
Dim swControl, swVersion
swVersion = 0
set swControl = CreateObject("ShockwaveFlash.ShockwaveFlash." + CStr(i))
if (IsObject(swControl)) then
swVersion = swControl.GetVariable("$version")
end if
VBGetSwfVer = swVersion
End Function
Sub AT_FLASHO1105232_FSCommand(ByVal command, ByVal args)
call AT_FLASHO1105232_DoFSCommand(command, args)
end sub
»Det ser jeg ikke nogen grund til, at jeg ikke skulle gøre,« siger den tidligere S-formand til Berlingske Tidende efter at han havde været en tur på talerstolen ved Socialdemokraternes Kongres i Aalborg i går.
»Jeg tror, at man hele tiden skal spørge sig selv, om man har kræfter, energi og lyst til at fortsætte, og det har jeg. Jeg tror fortsat, at jeg kan gøre en forskel,« siger den 64-årige Nyrup, der var en sand stemmesluger ved parlamentsvalget i 2004. Her hentede han over 407.000 stemmer det højeste personlige stemmetal nogensinde ved et EU-parlamentsvalg i Danmark.
Nyrup tilkendegiver samtidig, at han ogsåønsker en periode mere som formand for De Europæiske Socialdemokrater en stilling han har besat siden 2004.
»Jeg hører kun, at folk gerne ser, at jeg også viderefører mine opgaver der. Det er stykket sådan sammen, at man bliver valgt for en to et halvt-årig periode, og det kommer til at passe med, at næste kongres bliver i sommeren 2009,« siger han.
EU er en makker
Poul Nyrup Rasmussen peger selv på flere vigtige indsatsområder, som han vil arbejde med de kommende år i Europa-Parlamentet.
»Mit gennemgribende projekt er at sikre, at alle borgere i Europa forstår, at EU ikke er en konkurrent til vores demokratiske rum derhjemme, i Folketinget, regionerne og kommunerne. Det er en makker til at sikre, at det vi gerne vil, er det vi også opnår,« siger han og peger på mdstanden mod skruppelløse kapitalfonde som en anden mærkesag.
Den forhenværende partiformand mener ikke, at Helle Thorning-Schmidt som i øjeblikket kæmper med meningsmålinger, der ligger under katastrofevalget i 2005 kan lære af De Europæiske Socialdemokrater.
»Nej, det synes jeg ikke. Der er altid inspiration fra de forskellig lande, som vi kan lære af, men ikke på det overordnede politiske plan. Der synes jeg, valget mellem velfærd og skattelettelser er det klare budskab, som jeg også ser trænge mere og mere igennem rundt omkring i Europa.«

Ingen kommentarer: